Thursday, 7 January 2016

BAKED SALMON WITH PISTACHIO & DILL AND QUINOA CURRY WITH BEANS, FLAX SEEDS, CHIA SEEDS & BASIL






WOW ! panjang betul nama resipi ni....

oleh kerana saya sedang mengamalkan diet yang rendah karbohydrate, tinggi protein ...seperti ATKIN DIET....jadinya saya sentiasa mencuba resipi2 baru yang HALAL ATKIN....sebabnya saya memang suka makan makanan yang sedap.

quinoa ni ape bende??????

ia adalah sejenis bijirin ( grains, seeds ) dari pokok Chenopodium quinoa   yang kaya dengan protein dan zat2 lain, tapi bila dimasak, jumlah protein boleh berkurangan....
tetapi tetap makanan sihat menggantikan nasi.

anda akan skeptikal, suami ku juga begitu! hahaha.....tapi ok je rasanya....sedap, bergantung lah cara masakan.

oleh sebab kami plan nk buka fizratul cafe, masih lagi mencari2 konsep maknan yang sesuai, mungkin saya da dpat grab our concept.

bila saya masak, dia dtg spontan, kita campak2, jadi untuk mengekalkan memori ini, marilah kita catit resipi makanan yang sungguh sihat ini...

untuk salmon:


  1. SALMON SLICE , 
  2. RUB WITH OLIVE OIL
  3. BLACK PEPPER , GARLIC POWDER, SALT, PISTACHIO( COARSELY GROUND), 
  4. DILL 
  5. FRY 30 SEC BOTH SIDES TILL CARAMELIZED AND FINISH IN THE OVEN
untuk QUINOA 

  1. SAUTEE' ONION, GARLIC & GINGER
  2. PUT IN CURRY POWDER, CHICKEN STOCK, SEASON
  3. PUT IN BEANS ( DEPENDS, CAN CHANGE TO CORN, PEAS, whatever u like)
  4. 5 SPOONFULL OF QUINOA 
  5.  ALOT OF CHICKEN STOCK, ( kalau rasa xcukup tambah la) ( dalam 1spoon quinoa, 10spoon water)
  6. I ALSO PUT CHIA SEED & MY GOLDEN FLEX SEED ( nanti i story )
  7. LET THEM SIMMER TILL BECOME FLUFFY 
  8. ADD ON HERB ( I LIKE BASIL & PARSLEY ) ( from my herb garden..hehe)
done! serve while hot! A VERY HEALTHY MEAL IS ON YOUR TABLE

No comments:

Post a Comment